DECRUNCH 2024


Dziewiąta edycja wrocławskiego wydarzenia łączącego klimaty gier i komputerów retro oraz środowiska demosceny komputerowej.

Impreza jest okazją do spotkania fanów komputerów 8 i 16 bit popularnych w Polsce i Europie w latach 80 i 90 XX wieku (takich marek jak Amiga, Commodore, Atari czy ZX Spectrum) a także ludzi ze środowiska sceny komputerowej, zarówno tych aktywnych kiedyś jak i dzisiaj.

Kiedy i gdzie?

Impreza odbędzie się w dniach od 17-19. maja 2024 roku w klubie Łącznik, CZASOPRZESTRZEŃ, przy ul. Tramwajowej 1-3 we Wrocławiu.

Party place

Atrakcje

DECRUNCH INTRO

  • Występy muzyczne na żywo
  • Muzyka na maszynach z epoki
  • więcej info


DECRUNCH ARCADE

  • TURNIEJE

    • Dynablaster
    • Lotus
    • IK+
  • GAME DEV

    • prezentacje gier napisanych i ogranywane na oryginalnym sprzęcie
    • więcej info

DECRUNCH PARTY

  • MSX

    • Amiga Tracked
    • Executable 32K
  • GFX

    • Amiga Pixel
    • Amiga Raytrace
    • Colorcycling
    • Executable 4K
  • WILD

    • Wild Demo
  • EXECUTABLE

    • Intro
    • Amiga Demo
  • więcej info




Photo report from earlier edition

fot. kosma.moczek

Tickets

DECRUNCH INTRO


  • bilet wstępu na wydarzenia piątkowe
  • ważny od otwarcia do późnej nocy

DECRUNCH ARCADE


  • bilet wstępu na sobotnią część imprezy związanej z konkursami dla graczy
  • ważny do rozpoczęcia DECRUNCH PARTY (planowo 18:00)

DECRUNCH FREE BIRD

  • dzieci do lat 9 wchodzą na sobotni DECRUNCH ARCADE bez opłat
  • ważny do rozpoczęcia DECRUNCH PARTY (planowo 18:00)


DECRUNCH FULL PASS


  • karnet na całą imprezę
  • obejmuje również sobotnie, wieczorne demoscenowe DECRUNCH PARTY
  • klucz do głosowania w konkursach demoscenowych
  • upoważnia również do głosowania zdalnie



DECRUNCH SUPPORTER


You get what you deserve:

  • pełny wstęp
  • dożywotnia sława
  • T-shirt
  • wpis na stronie z linkiem

Harmonogram

DECRUNCH INTRO

Piątek, 17. maja

  • 18:00 Otwarcie bram
  • 19:00 Boot block
  • 19:05 Demo show
  • 20:30 Koncerty

DECRUNCH ARCADE

Sobota, 18. maja

  • 14:00 - Turnieje gier
    • Dynablaster
    • Lotus
    • IK+
  • 17:00 - Kompo game dev

DECRUNCH PARTY

Sobota, 18. maja

  • Deadline:

    • 12:00 • prace muzyczne
    • 13:00 • pozostałe prace
  • 18:00 • Pierwszy blok kompotów

    • Amiga Tracked Msx
    • Executable Msx
  • 20:00 • Drugi blok kompotów

    • Amiga Pixel Gfx
    • Amiga Raytrace
    • Executable Gfx
    • Colorcycling
    • Wild Demo
  • 22:00 • Trzeci blok kompotów

    • Intro
    • Amiga Demo

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w harmonogramie w zależności od ilości dostarczonych prac.

DECRUNCH ENDPART

Niedziela, 19. maja

  • 00:00 - zamknięcie głosowania
  • 00:30 - rozdanie nagród
  • 10:30 - zamknięcie imprezy

Competitions

Motywem przewodnim komputerów imprezy jest złota era i początki komputeryzacji w Polsce. Konkursy są hołdem dla typowych konfiguracji maszyn spotykanych w latach ich świetności. Jeżeli stockowa konfiguracja nie jest dla Ciebie wystarczająca, sprawdź naszą listę nie stockowych konfiguracji. Można ich użyć w kompo, opisz niestandardową platformę w pliku nfo.

Sprzęt kompotowy

Konfiguracje stockowe

AMIGA 500

  • 1MB (0.5+0.5)
  • Kickstart 1.3
  • Agnus 8372A
  • Denise 8362

C64

  • VIC 8565 (nowy)
  • SID 8580 (daj znać jeśli 6581)
  • 1541, 1541-II, 1541U

ATARI

  • ATARI 800XL
  • 64K RAM
  • Single POKEY

ATARI ST

  • 1040STF or
  • 520STFM

ZX Spectrum

  • Sinclair ZX Spectrum+
  • 48K
  • AY

CPC

  • Amstrad CPC 464
  • Amstrad CPC 6128 w. 3.5" drive

Konfiguracje nie stockowe

AMIGA 1200/060

  • Warp 1260
  • 060/50MHz
  • 64MB Fast RAM
  • Kickstart 3.2

AMIGA 1200/030

  • Blizzard 1230IV
  • 030/50MHz
  • 64MB Fast RAM
  • Kickstart 3.1

PC

  • AMD Ryzen 3900x
  • 64GB RAM
  • GeForce RTX 3090

Wyznacznikiem 16-bitowości platformy jest szerokość szyny danych procesora jak i innych układów specjalizowanych wchodzących w skład komputera. Zatem komputery z procesorami M68000 takie jak Amiga 500, Atari ST czy konsole z tą jednostką uznajemy jako 16-bit.

Możesz dostarczyć demo na inne stockowe konfiguracje platform 8 i 16 bitowych, musisz jednak dać nam znać z wyprzedzeniem i dostarczyć właściwy sprzęt jeżeli nie jesteśmy w stanie go zapewnić.

Dane

Dyskietka jest podstawowym nośnikiem danych. Wszystkie niewykonywalne produkcje powinny się mieścić na jednej dyskietce 3.5", lub jednej stronie dyskietki 5.25", w zależności od popularności rodzaju dyskietki na danej platformie. Produkcje wykonywalne mogą zostać dostarczone na więcej niż jednej dyskietce, jeżeli zasady nie mówią inaczej.

Zasady

Na Decrunch 2024 zaplanowaliśmy poniższe kompoty

Amiga Tracked Music

  • Platforma: Amiga 500 1MiB (0.5+0.5 chip+slow)
  • Format: Amiga tracker (MOD, DB1.7, OctaMED, AHX etc, w sprawie mniej popularnych formatów, prosimy o kontakt)
  • Czas trwania: max 4 minuty

Executable Music

  • Platforma: dowolna
  • Format: plik wykonywalny (Amiga executable, PRG, XEX etc.)
  • Limit rozmiaru: 32 KiB (32768 bajtów)
  • Maksymalny czas prekalkulacji: 30 sekund
  • Czas trwania: 4 minuty max pomijając prekalkulację

Amiga Pixel Graphics

  • Oryginalna praca (nocopy)
  • Wykonana techniką pixel art
  • GFX Chipset: OCS/ECS
  • Format: IFF
  • Produkcje zostaną zaprezentowane w Visage
  • Zaprezentowane zostaną wersje bez podpisu
  • Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej 4 autentyczne etapy powstawania pracy

Executable Graphics

  • Platforma: dowolna 8-16 bit
  • Format: plik wykonywalny (Amiga executable, PRG, XEX etc.)
  • Limit rozmiaru: 4 KiB (4096 bajtów)
  • Maksymalny czas prekalkulacji: 30 sekund

Amiga Colorcycled Graphics

  • Platforma: Amiga
  • GFX Chipset: OCS/ECS
  • Format: IFF
  • Produkcje zostaną zaprezentowane w Deluxe Paint IV
  • Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej 4 autentyczne etapy powstawania pracy

Amiga Raytraced Graphics

Obowiązują poniższe konfiguracje

  • Platforma: A500 1MB*
    lub dowolna, inna klasyczna Amiga z procesorem 680x0
  • Format: IFF
  • pliki projektu z użytego oprogramowania (wyrenderowane na faktycznej Amidze)

Wild Demo

  • Platforma: dowolna
  • Każde demo które nie wpisuje się w pozostałe kategorie. Jeśli używasz niestandardowego sprzętu, musisz go dostarczyć żeby zaprezentować swoją produkcję.

Intro

  • Platforma: 8-bit, Amiga, ATARI etc
  • Format: plik wykonywalny (Amiga executable, PRG, XEX etc.)
  • Limit rozmiaru: 256b, 1K, 4K … 64KiB - twój wybór
  • Czas trwania: max 8 minut

Amiga Demo

  • Czas trwania: max 8 minutes
  • Platforma: Amiga
  • Format: dyskietka(ki) 3.5" lub odpowiadające im obrazy ADF
  • Jeżeli produkcja jest plikiem wykonywalnym AmigaDOS, upewnij się że dyskietka jest bootowalna

Pozostałe zasady

Organizatorzy zastrzegają prawo do połączenia kompotów z niewystarczającą liczbą zgłoszeń lub podzielenia ich, jeżeli jest więcej niż jedno zgłoszenie na daną platformę. Na przykład jeżeli będą co najmniej 3 dema na Atari, C64, ZX Spectrum albo Amstrada i nie wpłynie to znacząco na inne ogłoszone kompo, zorganizujemy dedykowane kompo dla danej platformy.

Laptopy są dopuszczone wyłącznie na potrzeby cross-developmentu.

Zgłoszenia zdalne powinny zostać:

Ostateczny termin dla zgłoszeń zdalnych to 17 maja 2024 23:59.

Jedno zgłoszenie per osoba w kompo msx i gfx. ta sama osoba może występować jako współtwórca w innej produkcji w kompo.

Prace wygenerowane przez AI nie są dopuszczone w żadnym kompo.

Preferowanym nośnikiem danych na party są dyskietki właściwe dla platformy

Organizatorzy dysponują osprzętem wspomagającym przyjmowanie i testowanie prac, m.in.:

  • 1541U2
  • GOTEK Cortex and HxC
  • PC2SIO + SIDE cart
  • divMMC Future
  • Mega Everdrive
  • Everdrive GB x3 + Supergameboy

Zgłoszenia cyfrowe (bez fizycznego nośnika danych) powinny zostać dostarczone w archiwum ZIP z nazwą pliku zgodną z następującym wzorem Kompo_GrupaLubNick_TytułProdukcji.zip. Archiwum powinno zawierać plik info.txt, z tymi samymi informacjami.

Wszystkie produkcje muszą być stworzone przez ludzi którzy je dostarczą lub grupę którą reprezentują. Produkcje które już były prezentowane na innych party lub w Internecie nie są dopuszczone i zostaną zdyskwalifikowane.

GAME DEV kompo

Zasady

  • Platformy 8 i 16 bitowe. Wszystkie konfiguracje stockowe wymienione w kompo demoscenowych są dopuszczone w kompo game dev.

  • Gra powinna zostać zaprezentowana przez jednego z twórców lub osobę przez nich wyznaczoną.

  • Prezentacja pojedynczego zgłoszenia może trwać nie więcej niż 10 minut.

  • Głosowanie odbędzie się w trakcie i po prezentacji zgłoszonych gier.

  • Uczestnicy demoparty i game dev kompo mogą oddawać głosy.

  • Ostateczny termin zgłaszania gier: 17 maja 2024 23:59.

  • Zgłoszenia należy przesłać e-mailem na [email protected] lub wrzucić do party systemu decrunch.party.

  • Proszę dostarczyć:

    • Obraz dyskietki lub archiwum zawierające grę;
    • PLik z informacjami (np. .nfo) zawierający informację o twórcach, instrukcję użytkownika i wymagania sprzętowe;
    • Przynajmniej dwa screenshoty gry;
    • Klip wideo pokazujący gameplay
  • Dopuszczone są kompletne wersje gry, grywalne demo lub wersje w trakcie prac.

  • Porty gier z innych platform są dopuszczone.

  • Jeżeli gra jest portem, należy to wyraźnie zaznaczyć.

  • Wszystkie dzieła, w tym: kod lub jego fragmenty, audio lub grafika zawarte w zgłoszonej grze, muszą być autorskie i należeć do autorów zgłoszonej gry. Gry portowane z innych platform mogą być inspirowane lub modelowane w oparciu o oryginały, ale żadne elementy oryginałów nie mogą zostać wykorzystane bezpośrednio w przeportowanej grze,

  • Silnie zniechęcamy do używania narzędzi do tworzenia gier takich jak SEUCK, SEUD, Backbone, Reality Game Creator i podobnych.

  • Zespół/twórcy gry zachowują wszelkie prawa autorskie. Zgadzają się oni na opublikowanie zgłoszonej gry jako freeware, otwarte/wolne oprogramowanie lub na dowolnej innej licencji w domenie publicznej.

Pytania i odpowiedzi

Czym różni się Decrunch od innych imprez gdzie jednym z motywów jest retrogaming?

Decrunch to impreza, której celem jest integracja ludzi, pasjonatów komputerów retro oraz promocja twórczości i rozrywki jakie popularne niegdyś maszyny wciąż dostarczają. Różnica polega na innej konwencji wydarzenia, które w dwóch trzecich będzie party demoscenowym.

Skąd pomysł na nazwę?

To przypadkowy efekt pośpiesznych poszukiwań i chęci określenia klimatu imprezy. Nazwa odnosi się do słowa "Decrunching", które oznacza proces dekompresji danych upakowanych przez tzw. crunchery i ich algorytmy, dzięki którym można było zmieścić więcej danych na takim nośniku jak dyskietka, ale nie tylko w tym zakresie. Często podczas decrunchingu na ekranie pojawiał się efekt przeplatających się kresek lub zmiana kolorów tła w losowych odstępach czasowych.

Czy mogę przyjść z rodziną i z dziećmi na imprezę?

Nie ma przeciwwskazań, ale ważne by dzieci nie pozostawiać bez opieki.

Należy pamiętać, że piątkowa i sobotnia wieczorna część imprezy jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla osób pełnoletnich.

Czy jest gdzie zaparkować?

Tak. W czasie imprezy jest dostępny bezpłatny parking przed miejscem wydarzenia. Ilość miejsc jest ograniczona, więc warto przyjechać wcześniej by nie szukać miejsca parkingowego.

Czy zapewniacie sleeping room?

Na imprezie nie istnieje wydzielone miejsce do spania, jednak jeśli nie przeszkadza Ci hałas i zamieszanie towarzyszące party, możesz spać w pomieszczeniu głównym imprezy, należy jednak przestrzegać następujących zasad:

  • zakaz blokowania drogi ewakuacyjnej
  • zakaz blokowania drogi do toalet
  • zakaz spania w miejscach gdzie przebywają osoby chcące się bawić, a nie przeskakiwać bądź potykać się o śpiące osoby
  • należy pamiętać aby złożyć swój materac, śpiwór itp wczesnym rankiem w sobotę (i ewentualnie rozłożyć ponownie nocą). Reasumując, żadne przybory do spania nie powinny zajmować miejsca na imprezie w trakcie jej dziennej i wieczornej części

Na terenie imprezy nie ma pryszniców

Czy mogę przynieść swój sprzęt?

Tak! Należy tylko pamiętać, że liczba stołów, na których można postawić sprzęt jest ograniczona dlatego prosimy o wcześniejszy kontakt z organizatorami by można było przewidzieć liczbę stołów do rezerwacji.

Dlaczego tak drogo? Dlaczego nie za darmo?

Impreza jest non-profit. Wejściówki pokrywają koszty wynajmu zaplecza (sali, stołów). Cała zebrana nadmiarowa kwota zostanie przekazana uczestnikom w nagrodach.

Kontakt

[email protected]

Infodesk

Magda
Enovo

Organizatorzy

Alt_
Bell
Filip
Kajot
Katod
Kekii
Kosma
Jacor
Lechu

Oprawa

jok

Główny organizator

blackwine

dreamweb HSWRO HSKRK

Social media

twitter facebook facebook

Archiwum

DECRUNCH... 2024... 2023... 2022... 2020... 2049... 2048... 2117... 2016... 2015...